Overslaan naar inhoud

De nachtmerrie van elke verkoper!

Dit weekend was ik even heerlijk de stad in met dit mooie weer. Ik wilde even op een terrasje in de zon zitten met een leuke man ;-)

Ik zag een prachtig plekje voor twee, op een bankje in de zon! Net toen ik wilde doorlopen las ik: “Please wait to be seated”.

Pas toen zag ik dat er vóór mij ook nog twee mensen ‘in de rij’ stonden. Ik wachtte geduldig tot er iemand zou komen om mij (en die leuke man waarmee ik was) ‘te seaten’.

Na een minuut of 5 was er nog niemand naar ons toegekomen en stonden de mensen vóór mij ook nog steeds te wachten. Geërgerd wilde ik al doorlopen naar het plekje in de zon, toen de mevrouw vóór mij aangaf dat er door personeelstekort, niemand kon plaatsnemen. Als ik zou doorlopen zou ik niet bediend worden.

Verbaasd luisterde ik naar haar.

De nachtmerrie van elke verkoper

Als verkoper en ondernemer pur sang, kreeg ik het klamme zweet. Wel klanten, met een portemonnee, trappelend om geld uit te geven, maar geen personeel om ons te seaten, om ons te bedienen en om na afloop ons te belasten met de rekening…De nachtmerrie van elke verkoper!

Maar blijkbaar was dit niet de eerste keer dat dit gebeurde, want deze mevrouw kende de mores op de Nieuwmarkt in Amsterdam. Dit was niet nieuw voor haar.

Stel je voor: wel klanten, maar geen personeel om deze klanten ’te verzilveren’! Je moet er toch niet aan denken! Wat een drama! Ik kon wel huilen uit medeleven.

Hoe kan het wel?

We besloten verderop op een ander terras in de zon plaats te nemen. Met uitzicht op de pijnlijke situatie op de Nieuwmarkt.

Ik besprak het met de leuke man. Mijn ondernemershart deed pijn. Hoe zou je dit kunnen oplossen? Hoe kan het wel?

We bedachten het volgende: Er loopt één iemand in de terrasbediening rond, continu met een blad met volle glazen. In die glazen zit: bier, wijn of fris. Ja, 3 keuzes (mogen er ook 5 zijn, maar dit is een voorbeeld) Als gast van dit terras pak je een glas naar keuze van het blad en bewaart de glazen. De persoon in de bediening haalt steeds een nieuw blad met volle glazen en ‘proeft’ bij elke ronde waar dit terras nu behoefte aan heeft.

Aan het eind kan je als gast bij de uitgang je glazen inleveren en betaal je direct. Zoals je kan zien op de foto is het terras ‘afgebakend’. Dat betekent dat je er maar op één plek in of uit kan.

Zeg eens eerlijk, zou dit een systeem kunnen zijn dat horecaondernemers helpt in tijden van personele schaarste? Ik vond het een briljant idee, maar misschien is de uitvoering niet te doen?

Laat het me weten!


Ik wens je een week waarin je met man en macht kan verkopen aan klanten die willen!

De nachtmerrie van elke verkoper!
Marie-José Giebels 1 april 2025
Archiveren
De Glühwein-methode: Maak jouw salesgesprek hartverwarmend