Overslaan naar inhoud

Verkoop zonder te verkopen: juist in de zomer!

Verkopen zonder te verkopen. Het klinkt als een paradox. Toch is dit voor veel van mijn klanten de vaardigheid waar ze écht het verschil mee maken. En – goed nieuws – dit is bij uitstek iets dat je kunt oefenen in de luwte van de zomer. Lekker met ‘de beentjes omhoog’.

De zomer is het seizoen waarin de druk even lager ligt. Je hoeft nergens tussendoor te rennen, minder targets, minder volle agenda’s. Het is een uitgelezen moment om je gesprekken aan te scherpen. Niet door harder te werken, maar door meer te vertragen. Meer te luisteren. Meer te zaaien, uitnodigend te zijn.

Want een goede verkoper is niet bezig met het verkopen van zijn oplossing. Een goede verkoper creëert een situatie waarin de klant zelf ontdekt dat hij geholpen wil worden. En door wie? Door jou natuurlijk. Omdat jij niet komt pushen, maar vragen stelt. Luistert. Verheldert. En de klant in staat stelt zijn eigen besluit te nemen.

Wat is 'verkopen zonder te verkopen' eigenlijk?

Het betekent dat je jezelf niet opdringt, maar uitnodigt. Dat jouw aanbod niet centraal staat in het gesprek, maar het speelveld van de klant. Omdat je eerst onderzoekt hoe de klant de wereld ziet, wat zijn uitdaging is en waarnaar hij verlangt. En dat je pas iets voorstelt, als je weet dat jouw aanbod logisch, helpend en passend is. Niet vanuit jouw agenda, maar vanuit die van je klant.

Dat vraagt lef. Lef om het gesprek níet te controleren. Om ruimte te geven. Om te wachten. En om te vertrouwen dat de klant beweegt, als jij de juiste voorwaarden creëert. En geloof me, dat geeft rust, voldoening en een gevoel van enorme toegevoegde waarde!

Zomertips om 'verkopen zonder te verkopen' te oefenen:

1. Start elk gesprek zonder script, maar met intentie

Laat het format los. Begin een gesprek deze zomer eens zonder vooraf bepaald doel. Laat je intentie zijn: “Ik wil de ander begrijpen.” Meer niet. Je zult merken dat je klant opener is, eerlijker, minder op zijn hoede. Noteer voor jezelf dan ook echt hoe anders dit gesprek is, dan de gesprekken waarin je bewust probeert te verkopen.

2. Gebruik de vertragingsvraag

In plaats van direct te reageren op een signaal of koopbehoefte, stel eerst: “Wat maakt dat dit voor jou nu een belangrijk onderwerp is?” Of: “Hoe heb je hier eerder al eens naar gekeken?” Zo blijf je in de rol van begeleider, niet verkoper.

3. Vraag expliciet naar twijfels

Een krachtige manier om vertrouwen te winnen is om te vragen: “Wat zou je kunnen tegenhouden om hiermee aan de slag te gaan?” Je nodigt je klant uit om eerlijk te zijn. En juist dat maakt de weg vrij voor een constructief gesprek.

4. Reflecteer in plaats van overtuigen

Als je klant iets zegt als: “Ik weet niet of het nu het juiste moment is”, reageer dan niet met argumenten. Zeg: “Ik hoor je twijfelen. Wat is er nodig om te zorgen dat het wél het juiste moment is voor jou?” Zo nodig je uit tot verdieping, niet tot discussie.

5. Sluit af zonder druk, maar met commitment en helderheid

Geef je klant altijd een vervolgstap, zónder push. Bijvoorbeeld: “Wanneer volgende week zullen we opnieuw contact hebben? Jij kunt dan aangeven wat je besluit is, en ik kan je nog iets toelichten mocht dat nodig zijn.” Daarmee houd je regie zónder duwen.

Voor wie dit wil oefenen: dit is je kans

Deze zomer bied ik je de mogelijkheid om te oefenen met verkopen zonder te verkopen. Hoe? Heel eenvoudig:

  1. Je neemt een van je gesprekken op (dat kan een klantgesprek zijn via Teams, Zoom of telefoon).
  2. Je stuurt mij de opname (ik heb ca. 45 minuten nodig van jou om je goede feedback te kunnen geven. Die 45 minuten mogen ook twee gesprekken zijn).
  3. Ik luister de opname terug en analyseer hoe jij het gesprek voert: waar luister je goed, waar ga je te snel, waar geef je ruimte en waar verkoop je ongemerkt te hard. Welke vragen had je misschien nog kunnen stellen, etc.
  4. Daarna bespreken we dit samen in een Zoomsessie van 45 minuten. Je krijgt eerlijke, praktische feedback en gerichte tips.

Bonus: De Zoomsessie wordt opgenomen, zodat je op je gemak kunt terugluisteren wat mijn feedback was en waarom. Zo haal je er nog meer uit.

Investering: slechts €150 ex. btw.

Dit is dé kans om jouw stijl van verkopen deze zomer naar een hoger niveau te tillen. En straks – als het weer storm loopt in september – ben jij die verkoper waar klanten graag bij terugkomen. Omdat jij niet verkoopt, maar toegevoegde waarde levert. Het aanbod geldt tot en met 1 september. Stuur me een mail (mariejose@minddirection.nl of een WhatsApp bericht (0613294222) en ik leg je uit hoe je dat aanpakt.

Laat het me weten als je wilt meedoen. Dan plannen we jouw feedbacksessie direct in.

Ik wens je een zomer waarin jouw gesprekken meer opleveren, juist doordat jij minder zegt.


Verkoop zonder te verkopen: juist in de zomer!
Marie-José Giebels 24 juli 2025
Archiveren
"Zullen we weer eens koffie drinken?”